Frislipp.

Frislipp!

Frislippet den 1. november har gjort at Uber nå kommer tilbake med alle typer av biler. Bolt holder også på å etablere seg i drosjemarkedet. Felles for begge er hard prising for å utkonkurrere andre aktører.


Bolt tilbyr subsidiering av til løyvehavere. Uber skal visstnok ta 25% av innkjørt beløp. Hva vil løyvehaveren sitte igjen med når staten også skal ha 12% i moms?

Konkurranse kan være sunt når det skjer på like premisser. Problemet kommer, når aktører er villig til å produsere en vare til en pris som underminerer etablerte verdier i samfunnet.

 

I Norge har vi en arbeidslivsmodell basert på at aktørene ikke undergraver fundamentet i samfunnet. En lønn til å leve med basert på 8 timers arbeidsdag. Når aktører er villig til å gjøre det umulig å kunne overleve på en lav inntekt, påvirkes alle aktørene i bransjen.

 

Innen transport ble det innført kabotasje siden utenlandske transportører kjørte for priser som gjorde det umulig å overleve for norske transportører. Det er nå dette som skjer innen drosjebransjen.

 

Etter å ha laget ulike priser på appen til Uber og sett på alle utgifter, så er det klart at for Uber Green og Uber X er det mer eller mindre umulig å kunne sitte igjen med en brukbar lønn. Det er kun 12 timers arbeidsdager som kan heve dette til en dårlig lønn.  

Taxifix og tablett blir stadig bedre, men de må bli mer presise for ellers kan Oslo Taxi tape mange kunder.


Særlig må valg av kjøreruter bli bedre. Da jeg begynte å bruke tabletten i august 2017, klaget jeg på at Vålerenga-tunellen ikke ble brukt på kjørerutene. Nå, tre år senere, ledes vi over Ryen. Det er tragisk når en tur fra Skøyen til Innspurten viser en rute over Ryen eller Økernveien og Ensjø.  

 

I dag er Makspris basert på kjøreminutter.


Når jeg får en tur fra Bristol til Røa, og makspris velges etter blå rute, blir prisen spinnvill. Det er 1 minutt i forskjell og 3 km på rutene. Kilometerprisen er 16,56 kr og minuttprisen er 8,60 kr. Selv de minst skarpe knivene i skuffen, ser hvilken rute som er mest fornuftig. Maksprisen ville ha blitt 210 kroner dyrere enn den billigste prisen til Uber! Er det noe annet å vente at kunder vil reagere. 


Det som kan bli ett problem, er om vi har sjåfører som bevisst velger den dyreste ruten. Det er jo de sjåførene som klager på at det ikke blir makspris. Min tankegang er å kjøre effektivt og billig. Det er vel kanskje derfor jeg kjører inn mindre en «kreative» kolleger.     

App-funksjon og prisvalg.

Kundene kan velge mellom ulike biltyper i Uber. Oslo Taxi hadde en komite som skulle se på om sentralen skulle ha en VIP-kategori. I Oslo Taxi er alle VIP-kunder – var vel konklusjonen. Vil det være mulig noen gang å ha ulike priser på drosjetjenester uten at det skjer en kannibalisering?


I appen til Uber, kan du se hvor lang tid det er til at bilen vil være der, og når du vil være fremme på leveringsadressen.


Den fordelen Oslo Taxi har i dag, er sentralen kan skaffe en bil på kort tid. Det vil si på 5 til 10 minutter. Hvor viktig er det for mange kunder - pris kontra ventetid?