Overskudd i Oslo Taxi.
Pandemien førte til at mange ble permittert i administrasjonen mens drosjeeierne betalte inn den samme avgiften til Oslo Taxi. Dette har så ført til ett overskudd som løyvehaverne har fått tilbake via lavere sentralavgift. Detter jo vel og bra, men kunne pengene blitt brukt på andre områder?
Ett av de store forsømte områdene i Oslo Taxi har vært reklame og informasjon. Dessverre sitter den gamle holdningen igjen blant seniorløyvehaverne at: «Alle kjenner Oslo Taxi». Nei, i dag finnes det mange som har vokst opp med mange drosjesentraler og apper, og det er mange tilreisende til Oslo som ikke kjenner til Oslo Taxi. Dette overskuddet kunne ha blitt brukt til å reklamere for Oslo Taxi og skape «goodwill». Det kunne også ha blitt brukt til å gjøre Taxifix bedre og reklamere for Taxifix. Uansett så burde alle sentralene som bruker Taxifix skyte inn kronasje til å reklamere for appen.
Bakgrunnen for at Oslo Taxi knapt bruker penger på reklame og informasjon, ligger mye i at sentralen domineres av løyvehavere som mentalt henger igjen i gullåra til Oslo Taxi - det forrige århundret. Disse løyvehaverne finner en på den tidligere Høyskolen på Bryn som nå har blitt «seniorsenter». Der sitter de etter kontraktskjøringen og diskuterer i timevis til de skal kjøre kontrakter på ettermiddagen. De har jo sine faste inntekter og pensjon slik at for dem er reklame og informasjon bortkastede penger.
Det hjelper heller ikke, at Oslo Taxi ansatte en advokat som ikke har hatt erfaring med å drive ett selskap - med forbehold om feil! Det selskapet hadde trengt, var en leder som hadde ideer og visjoner som kunne gjøre Oslo Taxi til en moderne og ledende sentral. Men med styrer som bare består av fagforeningsfolk, er det forståelig av dette ikke skjer.
Det er jo også spørsmål om underskuddene i kontraktene. Snart må vel vi løyvehaverne betale tilbake for underskuddet der? Det er jo ikke første gang at Oslo Taxi har gått solid minus på kontrakter.