Koronakrisen.

Koronakrisen.

Koronakrisen har ført til store utfordringer i drosjebransjen. Over natten mistet drosjebransjen 90 % av kjøringen og for noen ble det total krasj. Særlig ble det ille for alle de med faste kjøringer og de som stod fast på flyplassene.


For slike som meg, som bare kjører i spotmarkedet, ble det merkbart dårligere. Siden jeg ikke har familie og er asosial, kan jeg kjøre 18 timer i døgnet om nødvendig, så lenge jeg har min kjære Ipad.  

 

Regjeringen kom med flere tiltak som gjorde at permitterte sjåfører fikk 100 % lønn fra Nav, og løyvehavere fikk dekning for det som tilsvarte en måneds-lønn i mai. Om du ikke hadde en bra lønn i 2019 kunne det bli smalhans.

Det ble opprettet en nettside for selvstendig næringsdrivende og frilansere, der de kunne søke på kompensasjon. De første 16 dagene måtte en betale selv, men deretter ville tapte inntekter delvis kompenseres av staten.


Mange løyvehavere valgte å parkere helt, noe som gjorde at vi som kjørte som normalt, fikk en viss inntekt. Jeg fikk en brukbar kompensasjon for april, men ikke så mye for mai da jeg kjørte inn vesentlig mer enn i april. Men det var 35 000 kroner mindre innkjørt i mai 2020 i forhold til 2019, så det blir nok en solid nedgang i nedkjørt beløp i 2020. 

For alle de med mange biler i drift ble det en større utfordring. Flere har ønsket støtte fra Oslo Taxi, men er det Oslo Taxi sin rolle å støtte stor-redere?