Fossilbil eller ingen bil?

Hvorfor må løyvehavere kjøre fossilbiler?

Mange drosjekunder med peiling på økonomi lurer på hvorfor løyvehavere kjøper kostbare biler. Ja, hva skal man si til at løyvehavere kjører rundt i biler til gateverdi på over 1 million kroner.


«Sjåførene vil kun kjøre Mercedes». Hva med å heller kjøpe en billigere bil og gi sjåførene høyere lønn?


«Jeg må ha en behagelig bil og bilen må ha gode seter». De fleste biler som selges i Norge er gode behagelige biler.


«Bilene må ha firehjulstrekk og Mercedes E-klasse er best». I en by som Oslo med stadig mindre snø er jo firehjulstrekk viktig! Det sier de samme gutta som på 80-tallet kjørte Mercedes 123 biler!


«Du får bra betalt for en 3 år gammel Mercedes E-klasse gått 300 000 km og særlig Plug In Hybrid». Det var i gode gamle dager da Mercedes laget solide biler.


«Mercedes er kvalitet.» Det sier ikke alle de som har reparert motorene på nesten nye biler. Hvorfor bytter mange løyvehavere til Toyota?


De samme løyvehaverne klager jo på dårlig inntjening og dyre servicer. Mercedes tar 200 kroner per dekk for å skru de av og på ved service! Det er 800 kroner for en jobb som tar 10 minutter. Hvor stort er markedet på en Mercedes E-klasse gått 300 000 km?.


Nå kjøper mange løyvehavere Mercedes E-klasse PHEV. Disse bilene går 3-4 mil på strøm før de super i seg masse diesel. Hvor mange mil til OSL kjøres på strøm kontra diesel? Hvor stor er kundegruppen for en 3 år gammel Mercedes E-klasse PHEV gått 300 000 km? Hva vil det koste å reparere dieselmotor, elmotor etc. pluss alt annet? Batteriet kan nok vare lenge, men kvaliteten på Mercedes har jo sunket som en sten.


Løyvehaverne klager på at de ikke får sjåfører til kvelds- og nattkjøring. Hva med å kjøre litt selv? Den enkle løsningen er å gi sjåførene 200 kr i timen.


En annen løsning kan være å selge den dyre drosjebilen din og kjøpe en elbil eller en billig Toyota – og kjøre selv. Sjåførene er ikke dumme i motsetning til løyvehaverne. De ser på lønna si at de tjener maksimum en 150 kr timen og kjører ofte 10-12-14 timer. Hvorfor skal de sitte på natta og vente i timevis på noen turer og få kjeft av løyvehaver fordi de ikke kjører inn nok penger? Sjåførene gjør det smarte og finner seg en annen jobb. De tjener bedre ved å kjøre for Peppes Pizza, ta busslappen, kjøre t-bane, trikk, bli vekter etc.


Hvor mange dyktige sjåfører har ikke Oslo Taxi mistet på grunn av at Oslo Taxi ikke har hatt fokus på innkjøring og effektivitet, men har latt grådige løyvehavere fått skvise sitronen til det ytterste. Kun en sentral med stor makt kan klare å skape effektivitet og høyere inntekter for løyvehavere og dermed sjåfører.  


Dusteforbundet sier at Uber driver med sosial dumping. Hvem er det som har drevet med sosial dumping de siste årene? Jo, det er drosjebransjen selv som har drevet med sosial dumping! De har jobbet mot alt som kunne heve kvaliteten på bransjen og tusenvis av dyktige sjåfører har forlatt yrket. De har jobbet mot minstelønn for sjåfører og drosjebransjen er det eneste yrket uten minstelønn i Norge. Dusteforbundet sin kampanje mot den nye yrkestransportloven må være den mest tafatte og amatørmessige kampanje i historien.