A26 biler.
A26 fotografert på Akershus fetstning mot fjorden.

A26 har nå vært drevet på elbiler siden august 2017. 

Siden 2010 har jeg kjøpt hvite biler siden det er det Oslo Taxi ønsker seg.

Tre hvite biler.

Drift av en elektrisk bil.

Det er mange myter om elbiler og særlig om batteri og lading. Daglig får jeg forespørsel om hvor ofte jeg må lade på ett drosjeskift. Det er ikke få drosjekunder som har fått en lang monolog om elbiler. 


Nå om sommeren starter jeg som regel med 500 km på batteriet. Mine skift er som regel på rundt 200- til 250 km. 


Elektriske biler trenger i prinsippet ikke noen spesiell service unntatt ved bytte av bremsevæske og kjølevæske - til de biler som har væskekjøling av batteri.


På Ampera-e skal kjølevæske til batteriet byttes hver 240 000 km. Nissan sine elbiler har luftkjøling som fungerer dårlig i kulde og varme.


"Rapidgate" er ett uttrykk som forteller at ladingen reduseres vesentlig på grunn av varme eller kalde batteri. Batteri er som mennesker og liker en temperatur rundt 20 til 30 C.   

Ampera-e er nå ikke til salgs i Norge.

Våren 2017 var jeg en av de heldige som fikk kjøpe en Opel Ampera-e. Den ble satt i drift som taxi i august 2017. Bilen ble byttet ut med en Kia e-Niro i mars 2019. Ampera-e har fungert helt fint hele tiden, men den har ikke varmepumpe som gjør at kjørelengden reduseres mye om vinteren. Fordelen med elbiler er at en kan bytte bil uten å bry seg med moms. Moms kommer nok før eller senere. 

Kia e-Niro har større batteri og varmepumpe og det utgjør en stor forskjell om vinteren.

Det er ofte lange skift og mye venting, slik at mye av batteriet kan gå med til å varme opp bilen.

Med varmepumpe blir dette vesentlig redusert. På Ampera-e kunne jeg ha ett forbruk på 13 kW/10 km om sommeren og 28 kW/10 km om vinteren. Det betydde 400 km rekkevidde om sommeren og 250 km om vinteren. Med Kia e-Niro har jeg ikke vært over 20 kW/10 km ennå. Selv med -15 C om vinteren, bør den klare 300 km på ett 10-timers skift som er det vanlige for meg.

Weber Auto vises hvordan batteriet til Ampera-e/Bolt er bygget. Her vises hvordan batteriet tømmes for væske.

Elektriske biler kan også stort sett kjøres bare på gasspedal. Elmotoren brukes til å bremse bilene og det kalles "en pedal kjøring". Det gjør at bremense er utsatt for rust siden de brukes i liten grad. Kia e-Niro har en "stopp og start" funksjon, slik at den kan kjøre selv så lenge den kan følge en bil foran seg. 


Det kan være storer summer å spare så lenge du kan lade hjemme eller ha en plass med billig strøm. Det å basere seg på bare hurtiglader kan bli dyrt, men langtfra så dyrt som å kjøre en fossil-bil.


Når en slipper dyre servicer, skifte av bremseskiver og klosser, så sparer en fort 50 000 kroner i året som kan brukes på billån. 


Kia e-Niro kommer til koste meg rundt 10 000 kr per år i strøm på ca. 60 000 km, men det er basert på bare hjemmelading. 


Det store minus er jo mer moms- og skatteinnbetalinger, slik at en gammel 124 bil er jo å foretrekke om du har skatte- og avgiftsangst.