Myter og realitet.

Elbiler som taxi. Myter og realitet.

VW-id3
mbe-eklasse-phev
mb-phev-girkasse

Her er bilder fra VW sin MEB plattform og MB E-klasse.

Elbilmyte: Hva vil det koste å bytte batteriet?

Batteriene vil stort sett holde lenger enn bilen om det ikke er noen feil på batteriene. De fleste bilprodusenter gir 8 år og 160 000 km garanti på batterier. Da skal det fortsatt være over 70% av effekten igjen på batteriene. Etter 200 000 km har de fleste bilbatterier over 90% av effekten igjen. Lexus gir 10 år og 1 million km på sin nye Lexus UX 300 e.


Nissan beregner at batteriene vil vare i 20-22 år før de resirkuleres. Batteriene kan resirkuleres nesten 99%. Litium, nikkel, kobolt, aluminium etc. kan resirkuleres mange ganger. Det er grunnstoffer. Bensin og diesel kan brukes en gang! 


Flere Tesla-biler har nå gått over 600 000 km og en tysker har kjørt over 1 million km med sin Tesla. En Nissan Leaf taxi gikk 375 000 km før batteriet ble skiftet. Det tilsvarte 18 oljeskift, 21 000 liter bensin, bremseklosser og bremseskiver, pluss mye annet. 


Min Opel Ampera-e har nå gått 100 000 km og jeg kan ikke merke noe reduksjon på batteriet. Krav til service på Opel er bytte av bremsevæske hvert femte år og bytte av kjølevæske på batteri hver 240 000 km.  


Taximyte: Drosjer kan ikke være elbiler siden de går døgnet rundt.

I Oslo står drosjene stort sett parkert på holdeplasser minst 30 minutter i timen og kanskje mer. Effektiviteten på drosjene i Oslo Taxi er vel på rundt 35%.


Taximyte: Drosjene går 1000 km per dag.

De fleste drosjer i Oslo går rundt 150- til 250 km på ett skift. Det vil si rundt 500 km på en dag med to sjåfører. Jeg kjenner kolleger som kjører knapt 30 000 km per år som vil tilsi ca. 5000 kr i strøm per år ved å lade hjemme. 


Taximyte: Det er ikke nok ladere til drosjene.

Det kan nok stemme i 2019, men hva hindrer drosjebransjen i å selv installere ladestasjoner. Det de sparer på utgifter til diesel vil inntjenes på under 1 år! Etter 1.juli 2020 kommer det helt sikkert drosjesentraler med egne hurtig- og sakteladere.  


Taximyte: Elbiler må lades flere ganger per dag:

En 2012 modell Nissan Leaf går gjerne 120 km om sommeren og 70 km på vinteren. I 2019 går modeller som Kia e-Niro, Hyndai e-Kona, Nissan Leaf +, Tesla, etc. over 400 km uten å lades. Jaguar i-Pace, Mercedes EQC, Audi e-tron går over 350 km. Den kommende Mercedes EQV 8 seters Vito skal klare 400 km på en full-lading.

 

Taximyte: Det tar lang tid å lade en elbil:

En Tesla Model 3 lader nå 200 kW i timen. Den kommende oppdateringen skal gjøre at den skal klare hyperlading på 350 kW. Den bruker under 2 kW per 10 km. På en spisepause på 30 minutter vil den få 300 km. Audi e-tron klarer lading på 150 kW i timen. Mercedes EQC klarer 108 kW i timen.

Mercedes E300de PHEV.

Denne bilen har dieselmotor, elmotor, girkasse, batteri, dieseltank, eksosanlegg, startmotor, dynamo, mellomaksling etc. 


Hvor attraktivt er det å kjøpe denne bilen om noen år, når den har gått 2- 300 000 km? 

Girkasse og elmotor MB.

Hvordan vil denne være etter 4 år og 300 000 km som taxi?

Elmotoren til VW id3

Dette er MEB plattformen til Volkswagen. Denne skal ha tre ulike batteristørrelser og skal brukes på VW, Audi, Skoda og Seat. 


Batteriene skal ha 48-, 62-, og 82 kWh brutto. Det er som regel

ca. 5-6% av batteriene som ikke blir brukt.