Hverdagen har nå begynt å komme tilbake i bransjen. Fortsatt mangler mange av de gamle kundene, og særlig de som har hatt hjemmekontor de siste 20 månedene. Kjøringen på dagen har tatt seg opp, men på kvelden etter klokka 20 er det fortsatt dårlig med kjøring. Helgene blir vel bedre utover i 2022. Her kan det jo bli bedre siden de andre sentralene ofte priser seg ut under den mest hektiske kjøringen.
Skolekjøringen skaper som vanlig problemer og særlig på grunn av at det er mange korte turer som ikke avsettes. De overlates til de som kjører i spotmarkedet. Turene hoper seg opp når det er mye å gjøre, for sjåførene velger heller en fullt betalt tur enn en skolekjøring som kan ta lang tid og er dårlig betalt. Det ser jo jeg som stadig får tilbud om skolekjøring der kjøringen til kunden stort sett er mye lenger en selve turen til skolen.
Løsningen for Oslo Taxi er å innføre pliktkjøring på morgenen. Noen løyvehavere ønsker også å få bonus-systemet tilbake - som noen eufemistisk kaller det. Noen drosjeeiere elsker å straffe sjåfører i stedet for å bruke gulrot. Gjeninnføres bonus-system blir det å kjøre avmeldt til soner der en ikke risikerer å få ikke-avlagte turer, eller stå avmeldt på en holdeplass med mye aktivitet.
Av prinsipp så sier jeg nei til skolekjøringer. Jeg er lite komfortabel med barn som har spesielle behov. Når du får en lang liste med hva du skal gjøre og ikke-gjøre på turen, blir jeg skeptisk til hva som kan skje på turen. Til dette bør sjåførene – de som ønsker å kjøre de - skoleres til å kunne håndtere slike barn. Jeg kjørte litt skolekjøring for min tidligere drosjeeier, men jeg likte hverken det eller kjøring av rullestoler. Jeg er skeptisk til at nyutdannede drosjesjåfører uten noen kursing får skolekjøring med tanke på alle de barn som kan være krevende å kjøre.
Oslo Taxi har nå også skrevet kontrakt på SUTI kjøring. Dette er igjen en type kjøring som kan ta lang tid og er dårlig betalt. Som sjåfør må du kunne risikere å hente kunden inne i leiligheten og du får betalt kun for strekningen du kjører. Det kan bety parkeringsbøter og kjøring der du risikerer å sitte igjen med under 100 kr utbetalt.
Skolekjøringen og TT kjøringen går stadig i minus og hvor mye minus skal løyvehaverne godta? Hva med å begynne å se på hele ordningen slik at en kan få en bedre fordeling av innkjøringen?
Sjåførmangel.
Drosjebransjen i Oslo opplever nå det samme som andre bransjer opplever. Mange av de som har vært permittert kommer ikke tilbake til bransjen. Det gjør at det har blitt mangel på sjåfører. Det er jo flere grunner til at de ikke kommer tilbake, men de to viktigste er lønn og arbeidstimer.
Lønna til drosjesjåfører i Oslo har vært synkende de siste 20 år. Gjennomtrekken av sjåfører er ekstremt høyt og har blitt verre år for år. Det må legges ned mange timer for å få det som egentlig er en dårlig årslønn.
Hva gjør så drosjebransjen med dette? Ingenting. Bransjen nekter å innse at effektiviteten må bli mye bedre. Bransjen lar sjåførene sitte i timesvis uten noe å gjøre. Norsk Taxiforbund klager på sosial dumping fra app-aktørene, men sannheten er jo at bransjen har drevet med sosial dumping i alle år.
Det jeg frykter er at Oslo Taxi kommer til å senke kravene til å bli sjåfør i Oslo Taxi og kanskje ikke stille noen krav. Det vil være som å sitte ytterst på greina en sager på. Stadig får jeg forespørsel fra eldre som spør om de kan ringe meg siden de ofte kjører med sjåfører de ikke klarer å kommunisere med og har oppførsel som ikke er behagelig. Det som har vært fordelen med pandemien er at mange ansatte sjåfører har forsvunnet fra bransjen slik at løyvehaverne selv må kjøre bilen sin. Dagens løyvehavere i Oslo Taxi har jo kjørt i mange år og har stort sett en brukbar holdning. Verre er det med noen av de unge guttene som har en til dels frekk oppførsel.
Min utfordring er at det ikke lenger er så morosamt å kjøre taxi som det var i gamle dager. Jeg har alltid foretrukket å kjøre på kvelden. Biltrafikken er da mye lettere å håndtere. Kundene er mindre stresset, men det viktigste for meg, var at jeg kunne bruke formiddagen og ettermiddagen til å jobbe på pc-en og mac-en. Dagkjøring gjør at jeg kommer hjem på kvelden sliten i hodet og har liten lyst til å være kreativ på mine datamaskiner. Det sosiale blant kolleger, har også blitt stadig dårligere etter hvert som mange har funnet seg andre jobber eller har pensjonert seg. Inntjeningen har også bare blitt dårligere og dårligere så hva er løsningen?
Det er ikke så enkelt å finne seg en ny jobb etter så mange år i drosja. På 90-tallet var det mulig å finne en god sjåfør, men i dag? Det kan også være en mulighet å ta løyvet ut av Oslo Taxi, kjøre for en annen sentral eller en app. Det er synd at den nye loven har gjort drosjebransjen bare enda dårligere. Kanskje burde jeg ta ut en Mercedes EQS og kjøre limousin? Jeg har jo stått for kvalitet i Oslo Taxi i over 30 år, aldri fått en klage og får skryt for en behagelig kjøring. I Oslo Taxi er jo det viktigste å få tak i sjåfører som kan kjøre inn penger for løyvehavere og redere.