Prissetting.

Minstepris og Airport-pris.

Hva får en for 100 kroner i dag?

Hvorfor står det 102 kroner når turen koster 105 kroner?


Minsteprisene føles ofte håpløst dårlig betalt og særlig på TT turer som kan ta lang tid. Det samme gjelder for hentinger som raskt kan ta over 10-15 minutter. Når en har trukket fra moms og trekk  fra Oslo Taxi, føles det som dårlig betaling - og det er dårlig betaling. 

Airportpriser og turer?

Det bør stilles spørsmål om hvordan Oslo Taxi og sjåførene skal forholde seg til turer til flyplassene.


Her er ett bilde fra da det kommer en Airport-tur som sjåførene sier nei til. Det er for dårlig betaling og det vil raskt ta opp mot 1,5 timer å kjøre opp på grunn av rushtid. Dermed melder bilene seg avmeldt til turen forsvinner. Det gjør også at andre bestillinger ikke når frem til kundene.


De fleste Oslo Taxi kjører tomt tilbake fra OSL. Det å stå i flere timer og vente på en tur som går til Jessheim er ikke fristende. Dermed kjører sjåførene tilbake til Oslo og det blir en dårlig betaling per kilometer. Biler med ansatte sjåfører tjener vel knapt på dette. 


Hvor hensiktsmessig er det for Oslo Taxi å ha biler "ute av drift" i Oslo i flere timer? Det kan fort gå 3 timer med bare 2 turer om bilene står og venter på OSL. Tenk om 300 biler kjører til OSL mellom 08 og 09? Er det god ressursbruk?


Hvor smart er det å ha biler kjørende utenfor Oslo der det kan være lange avstander for en henting? Hvem ønsker å gjøre en henting på Skjetten for å kjøre en kunde til Lillestrøm togstasjon når du får turen ved Kjul? 


En morgen fikk jeg henting på Nittedal stasjon da jeg stod ved 7-11 ved Døli. Kunden hadde forhåmdsbestilt en drosje fra Nedre Romerike taxi, men de klarte ikke å stille med bil. Hvorfor? Turen gikk til Sørli ungdomsskole som ligger 500 meter unna Nittedal stasjon, det visste ikke kunden, men det visste sjåførene i Nedre Romerike taxi.  


Etter 1.juli 2020 må Oslo Taxi lære seg å tenke "utenfor boks".