Bonus-system

Bonus-system og andre utfordringer.

Bonus-system øker avmeldt drastisk.

Her er to skiftlapper fra meg. Den ene er på hverdag med masse å gjøre og stor etterspørsel. Den andre skiftlappen er en hektisk lørdag.  


Ett av problemene er at administrasjonen og ledelsen ikke forstår hvorfor så mange av oss kjører avmeldt. Stadig vekk får vi tilbud på turer som tar lang tid å komme frem til kunden og turene er ofte gamle. 


Jeg har stått på Oslo S og fått henting på PWC samtidig som det er lang kø for å komme ut av Oslo S og det står mange busser i Dronning Eufemias gate. Det er da surt å ringe til kunden å si at det fort kan ta både 10 og 15 minutter å komme bort til adressen. Jeg har stått i Dorthes vei og fått henting i Bakkeveien. 


Men kan noen som aldri har kjørt drosje forstå hvordan en erfaren drosjekusk tenker. Hvor mange hentinger har jeg ikke fått med hudløs kjefting fra kunder. Hvor misunnelig er jeg ikke på alle de som tar igjen - og får klager. Som en gammel drosjekusk sa til meg i 1990 da jeg stod på 118. "Har du hatt en dårlig dag så reis hjem, drikk deg full og bank opp kjerring og unger. Da får du ut dritten". 


Maxi bestillinger.

Alle vi veteranene har hatt mange turer der det er bestilt maxitaxi pluss småbil. Når vi kommer frem med småbilen, opplever vi kanskje at kundene klarer å fylle maxitaxien. Da er det bare å slå bomtur. Senest fikk jeg det på Lysaker. Sentralen sa at dette var mitt problem. Er det noe annet å vente at en kan bli skikkelig forbannet når en blir behandlet som dritt og betaler 100 000 kr i året for slik behandling. 


Når det kommer en bestilling på 3-4 biler på en fredags- eller lørdagskveld lukter det fort bomtur. Da er det bare å trykke nei og sende den videre.


Burde ikke Taxifix bli slik at kundene får vite hvor lang tid det vil gå før de får en drosje? Uber har ikke lange lister med turer uten avsetningsmulighet.